Lectures by Patrick Kersalé (France & Cambodia)

Les danses anciennes du Cambodge (in French only)

L’iconographie du Cambodge ancien est riche en représentations de danses. Pourtant l’abondante littérature scientifique ou de vulgarisation mentionne, dans sa majorité, des danseuses « Apsaras », entendues danseuses femelles sans autre distinction. Or, il convient de distinguer à la fois les danseurs, les danseuses et les danses associées. La danse savante khmère contemporaine représentée dans le Ballet Royal du Cambodge, n’est certainement pas la danse que l’on pouvait voir dans les temples ou dans les cours royales à l’époque angkorienne. Mais alors, quelle était la nature de cette danse ou de ces danses à cette époque. Quelle était leur esthétique, leurs significations, leur rôle ? Cette conférence a pour objectif d’apporter de la clarification dans ce brouillard d’informations. (Avec projections vidéo)

 

The iconography of ancient Cambodia is rich in dance performances. Yet the abundant scientific or popular literature mentions, in its majority, 'apsaras' female dancers with no other distinction. However, it is necessary to distinguish between the male dancers, the female dancers and the associated dances. Contemporary Khmer dance represented in the Royal Ballet of Cambodia is certainly not the dance that could be seen in temples or royal courts in the Angkorian era. But then, what was the nature of that dance or dance at that time? What was their aesthetics, their meanings, their role? The aim of this conference is to provide clarification in this information fog. (With video projections)

 

Cambodia through its musical instruments (in French or English)

La nature des instruments de musique et l'organisation des orchestres révèlent divers aspects de la société traditionnelle khmère : ses échanges internationaux depuis l'Antiquité, son univers religieux, ses symboles. Au cours de cette conférence, Patrick Kersalé, accompagné ou non par des membres de la troupe Sounds of Angkor, présente les différents instruments qu'il a reconstitués. La conférence se termine par un mini récital de harpe khmère qui promeut la diversité des répertoires qui peuvent être abordés avec cet instrument. (Avec projections vidéo).

 

The nature of musical instruments and the organization of orchestras reveal various aspects of traditional Khmer society: its international exchanges since antiquity, its religious universe, its symbols. During this conference, Patrick Kersalé, accompanied or not by members of the Sounds of Angkor troupe, presents the various instruments that he reconstituted. The conference ends with a mini concert of Khmer harp. (With video projections).

 

Performances of Sounds of Angkor (SOA) troupe

With the rebuilt instruments in hand, the organization Cambodian Living Arts recruited more than 20 musicians and dancers to create the Sounds of Angkor troupe. Since March 2013, the troupe has been experimenting and rehearsing weekly in Khna Village, close to Siem Reap, where Master Man Men leads his CLA sponsored class of Classical Wedding Music.

Mr Pon Pong is now leading Sounds of Angkor, with advice from Patrick Kersalé and two experts in Khmer traditional music: Nhok Sinat and Suon Sopheak.

 

What for SOA troupe?

Promotion of our show


References

37th session of the UNESCO Committee in Phnom Penh (June 2013)

Lecture-concert for the Music Festival (Sofitel - June 2013)

Lecture-concert, Amansara Hotel, Siem Reap (Nov. 2013)

Welcome to the King of Cambodia, Fondamentus Concert, Angkor Wat (Dec. 2013)

Great Buddhist ceremony at Angkor Wat (Dec. 2013)

Various private Buddhist ceremonies...


All photos © Peter Phoeng